„Kolo: Lepší než žrout paliva v kolonách a chození po svých“


359
153 , 359 points

V týdnu jezdím autobusem do školy a potom zas domů a uvědomuju si, že těch kolem projíždějících aut nějak přibývá, zvlášť od doby, kdy jsem byl ještě malý škvrně. Mě prostě zaráží to, že v každém z těch aut jede jen jeden člověk – nejčastěji vypadají na bohaté podnikatele (schválně, jestli to není zrovna tvůj táta). Je pravda, že je to pohodlný, co si budu nalhávat; ale neměli bysme se my všichni nad tím trochu zamyslet? Třeba jeden den v týdnu vyrazit do školy na kole? To může být docela fun, i když by se to mohlo na první pohled zdát jako ztráta času.

Válka argumentů – kolaři vs. řidiči:

Pokud žiješ ve městě, jako já, a jezdíš do práce autem s rodičema, asi máš zkušenost s tím, že se ti hromadí pozdňáky, protože popojíždíš v kolonách. Autobusy nebo kola mají ale v kolonách určité výhody jako třeba vyhrazené pruhy nebo, v případě kola, menší velikost, se kterou není problém se někde „protáhnout“. V tomhle případě je kolo vážně rychlejší, ale taky hlavně spolehlivější. Většina lidí na to ale argumentuje s tím, že cesta do práce (/do školy) je dlouhá a na kole by byla, zvlášť po ránu, moc náročná. Stačí si ale zapnout net a zjistíš, že tyhle lidi ani nevědí, o čem vlastně mluví. Na Google mapách jsem jednoduše zadal trasu z pražského Proseka na Ohradu v době dopravní špičky – takže asi v sedm ráno – nejdříve autem, poté MHDéčkem a nakonec na kole. U auta si nemůžeš být nikdy jistý/á. Můžeš jet tuto trasu deset až dvacet minut. Cesta autobusem tě vyjde zhruba na dvacet minut a to mají autobusy přednost na většině křižovatek v Praze. Ale co se týče vlaků, na ty bych úplně nespoléhal. Bohužel, pravdou je, že kolo je nejpomalejší možnost. Šlapal/a bys okolo naštvaných spolužáků a řidičů až pětadvacet minut. Ale i tak, přece ty rozdíly jsou minimální. Během víkendu nebo poledne je určitě rychlejším způsobem auto, to jo.

“Když já nechci vstávat dřív!” je další argument. Já taky ne, ale tak co. Nezabije tě to, naopak si okořeníš život a ještě se můžeš  pochlubit před kámošema, jaký to máš skvělý kolo! A pokud se učíš na testy cestou, tak si sešit prostě přidělej na řídítka…xDxDxD

Dospělí se taky vymlouvají na to, že si kolo nebo roční předplatenku MHD prostě nemůžou dovolit. “Když furt něco kupuju těm mým dětem, tak už si skoro nemůžu koupit něco pro sebe,” to možná znáš, ne? Nebo aspoň něco podobného. Když ale začnu trochu počítat, vyjde mi, že cena paliva na jeden den je cca 85 Kč a to při průměrných 40 kilometrech a ceně benzínu/nafty 31 Kč za litr. Cena ročního kuponu na jízdné tě ale vyjde na 3650 Kč/rok, a to je 10 Kč/den (pokud jsi student, tak je to ještě levnější). No a když ti rodiče koupí nové kolo, je to sice dražší, ale máš ho potom na minimálně deset let. Takže třeba při ceně 36500 Kč bude kolo stát stejně jako kupon MHD na měsíc. Takže, myslíš, že rodiče přesvědčíš o dárku k narozkám?

Další výhody:

S kolem můžeš v létě jet s kámoši na koupání nebo na super průzkumy budov. To je v létě mnohem lepší než hraní Fortnite. Taky poznáš nové lidi a užiješ si spoustu zábavy, tak proč ne?

Pokud jsi ten typ, který neví jak začít se cvičením nebo hubnutím, myslím, že kolo je nejlepší volba pro začátek. Je to asi nejlehčí způsob pohybu, teda pokud nejezdíš dlouhý vzdálenosti. Pro začátek ti postačí delší rovinky a když budeš chtít nějakou větší challenge, zkus horský track nebo sjezdy dolů.

Něco z historie:

Počátky bicyklu, v podobě, jaké ho znáš dnes, se datují na konec devatenáctého století. První kolo sestrojil baron Karl Wilhelm Friedrich Christian Ludwig Drais von Sauerbronn (takový krátký jméno) v roce 1813. Bylo vyrobené ze dřeva a mělo dvě kovové obruče (kola) – jedno menší a jedno větší, vepředu. Nebylo to nijak pohodlný, proto tomu říkali „kostitřas“, ale i tak baron ujel vzdálenost z Mannheimu do Strassbourgu za čtyři hodiny a byl to velký úspěch, jelikož to chůzí trvá čtyřnásobně déle. Po úpravách se až v roce 1839 vytvořily první pedály, který zdokonalil Francouz Pierre Michaux o dvacet let později. Dal kolu název „vélocipede“. Na konci tohoto století se přidaly i převody a tím zaniklo „vysoké kolo“. Do dnešní podoby chybělo už pouze přidání pneumatik na obruče a přidání druhého převodu – jízda do kopce byla opravdu namáhavá (i když mě to dělá problém i teď se dvěma převodama).


Líbí se ti to? Sdílej článek přátelům!

359
153 , 359 points

What's Your Reaction?

Zmatený Zmatený
1526
Zmatený
Fail Fail
1069
Fail
Sranda Sranda
916
Sranda
Chytrý Chytrý
764
Chytrý
Pitomost Pitomost
611
Pitomost
Lol Lol
459
Lol
Láska Láska
305
Láska
Omg Omg
1526
Omg
Výhra Výhra
1068
Výhra
3zet!

0 Comments

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Choose A Format
Personality quiz
Series of questions that intends to reveal something about the personality
Trivia quiz
Series of questions with right and wrong answers that intends to check knowledge
Poll
Voting to make decisions or determine opinions
Story
Formatted Text with Embeds and Visuals
List
The Classic Internet Listicles
Countdown
The Classic Internet Countdowns
Open List
Submit your own item and vote up for the best submission
Ranked List
Upvote or downvote to decide the best list item
Meme
Upload your own images to make custom memes
Video
Youtube, Vimeo or Vine Embeds
Audio
Soundcloud or Mixcloud Embeds
Image
Photo or GIF
Gif
GIF format